Skip to content

פייסבוק לא מת אבל העיתונות הלא מדוייקת חיה ובועטת

פייסבוק לא מת אבל העיתונות הלא מדוייקת חיה ובועטת 1

כשנחשפתי לראשונה לכתבות הטוענות כי פייסבוק מת הסתקרנתי. ככל שהמשכתי לקרוא והגעתי אל מקורות הכתבות התאכזבתי, אבל לצערי לא ממש הופתעתי. זו לא הפעם הראשונה שאני נתקלת בכתבים עצלנים שקוראים חצי מהכתבה, מפרשים לא נכון את המשמעות שלה ומעתיקים את הטעויות אחד של השני בכל רחבי הרשת. 

 
אז הנה הסיפור האמיתי על פייסבוק ובני נוער:
זה התחיל במאי 2013, כשכמה קבוצות מיקוד של בני נוער אמריקאים הצהירו כי ההתלהבות שלהם מפייסבוק הולכת ופוחתת. כמה חודשים לאחר מכן, ביולי, מארק צוקרברג הצהיר כי לא היתה ירידה בפעילות בקרב בני נוער. עוד כמה חודשים לאחר מכן, דייויד אברסמן, מנהל הכספים הראשי של פייסבוק, הודה כי  היתה ירידה בקרב השימוש בפייסבוק מצד בני נוער, אבל פטר את זה כששייך את זה לעובדה שבני נוער נוהגים לשקר בקשר לגיל שלהם כשהם נרשמים לאתרים חברתיים. הוא התעקש שהרוב המוחלט של בני הנוער בארצות הברית עדיין משתמש בפייסבוק על בסיס יומי.
 
פייסבוק לא מת אבל העיתונות הלא מדוייקת חיה ובועטת 2מה שמביא אותנו להצהרתו של האנתרופולוג המוערך דניאל מילר שטען כי "הפייסבוק מת ונקבר עמוק באדמה" בקרב בני נוער בגילאים 16-18. פירסומים ברחבי העולם תפסו גל על הצהרתו של מילר ורצו איתה. אבל האם ההצהרה הזו היתה מבוססת על מחקר רחב ומקיף? לאחר מכן מילר טען בטוויטר כי הממצא הזה מתבסס על בני נוער בגילאים 16-18 בשלושה בתי ספר, בשני כפרים בדרום אנגליה.
 
זה לא הופך את המחקר של מילר לפחות נכון או אמיתי, אבל ההצהרה הנכונה יותר שמתבססת על המחקר הזה היא "פייסבוק נעשה פחות "קול" בקרב חלק מבני הנוער באנגליה". מחקר אמריקאי שנערך לאחרונה יגבה אותו בהצהרה הזו, שכן בסקר שערך נמצא שלראשונה טוויטר נתפס כיותר חשוב בקרב בני נוער בארה"ב.
 
למרות זאת, אפילו כשמדובר בבני נוער הפכפכים – יש פער גדול בין חוסר התלהבות לנטישה מוחלטת. המחקר שממנו התחילה כל הכתבה הזו מציין כי גם בני הנוער שציינו התלהבות יורדת מפייסבוק הצהירו כי הם הולכים להמשיך ולהשתמש בפייסבוק כי הוא רשת חברתית חשובה מדי.
 
לסיכום – מה אפשר להגיד על שימוש של בני נוער בפייסבוק שיהיה נכון והוגן?
בגדול, בארצות בהן האתר דומיננטי ניתן לאמר שהוא נשאר על קרקע יציבה (למרות שגלובלית מספרי המשתמשים עלו ב-20% וימשיכו לעלות ככל שעוד מקומות ואנשים בעולם מתחברים לאינטרנט). בארצות בהן השימוש בפייסבוק נעשה כבר לאורך המון שנים יש איזושהי עדות ל"פיתוי" משתמשים חדשים לעבור מפייסבוק למשהו "קולי" יותר.
 
תורגם ע"י שטיק מדיה.
מקור: The conversation.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

מומחים בהגדלת מכירות ולידים לחברות
 

    לא תודה יש לי יותר מדי כסף
    close-link
    Call Now Button